Patrick Oosterling


 De revisie van stoomlocomotief  Rob-Roy (Dorusje)


 Waarom ik het reviseren ben gaan doen!!

 Omdat de locomotief op een paar punten water en stoom verloor en

 daardoor niet goed meer reed.

 Ik kon de loc niet goed meer onder stoom houden.



 Het demonteren (uit elkaar halen) van de loc.

 Ik begin eerst met het machinistenhuis eraf te halen.

 Dan de waterbakken, dat was nog een heel werk om die los te maken.

 Dan de ketel eraf halen en de bodemplaten.







.





Het onderstel.

 Het onderstel ontvetten en schoonmaken met wasbenzine en daarna met terpentine,

 dat er geen zand en olie meer te zien is




Dan komt het, de oude verf moet er af.

 Alle onderdelen van de loc gaan we zandstralen in een straalcabine tot alle verf eraf is.

 Als dat gebeurt is gaan we alles ontvetten.

 om daarna de onderdelen in de grondverf te kunnen spuiten.









Het verf spuiten.

 Ik heb er voor gekozen om het verf spuit werk uit te besteden aan een bedrijf.

 Ik heb eerst de kleuren uitgekozen en deze nummers door gegeven,

 Ik ben er zeer tevreden over en ik heb er ook veel reacties van bekenden en clubleden gekregen.









De ketel.

 Aan de ketel is er ook nog wat veranderd.

 Een lipje gemaakt zo dat de vuurdeur weer dicht kan.

 En groter peilglas met daarachter een bordje voor het waterniveau te kunnen zien.








 De ketel keuring.

 De ketel keuring word door een keurmeester gedaan.

 Hij pompt water in de ketel en kijkt of er geen water lekt uit de ketel.

 En hout de water druk op de ketel ongeveer 10 minuten op druk. 

 Bij deze ketel is de werkdruk 6bar en word dan tot 12bar afgeperst.




  Het opbouwen van de locomotief komt in een volgende rapportage.

     Mvg, Patrick Oosterling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten