Erik-Jan Stroetinga


Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een wagon voor mijn Württembergische T3 stoomlocomotief op 7¼ inch spoorbreedte.   

Dit is de tweede wagen voor deze trein. Het model is gebaseerd op een koelwagon voor biertransport. Ik heb hiervoor een Märklin H0 modelwagen uitvergroot tot 1:8.  

De bedoeling is het dat ik deze wagon kan gebruiken om de benodigdheden om een dagje op de baan te rijden, hierin kan vervoeren. Naast wat gereedschap, oliekannen, aanjager met accu, heb je ook een plaatsje voor je jas en pet, lunch en fototoestel.  Deze ‘toolbox’ op wielen is dus een vervanging van opbergkist die je normaal bij je hebt. 

De wagon is ongeveer 1.10 meter lang. Het stalen frame is een verlengende versie van mijn openwagon, de bovenbouw is geheel uit hout gemaakt. Negen millimeter multiplexplaat is gezaagd en verlijmd tot kist.  Met een bovenfreesje zijn de groeven in de plaat gefreesd, zodat het lijkt of het individuele planken zijn. 

Ik ben nu bezig met het schilderen van de wagon, een werkje dat altijd veel tijd kost. De fraaie belettering  die de originele wagen had, probeer ik met behulp van een snijplotter na te maken. 

Voor meer gedetailleerde informatie van deze wagon kun je kijken op mijn website:  https://livesteamt3.blogspot.com/


Vriendelijke groet,  Erik-Jan Stroetinga





























2 opmerkingen:

  1. Fantastisch wat een details. Een genot om naar te kijken en straks te zien rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtige wagon. hopelijk kunnen we hem volgend jaar in het echt zien.
    Bedankt dat jullie de online stoomdag mogelijk gemaakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen