De P8 is wereldwijd een van de meest gebouwde stoom aangedreven personenlocomotieven. De Preußische Staatseisenbahnen namen tot 1920 ongeveer 2300 exemplaren in dienst, waarna er tot 1924 nog eens meer dan 1100 stuks aan de Deutsche Reichsbahn werden geleverd. Door leveringen aan andere landen kwam de teller totaal ongeveer op 4000 exemplaren van deze door Robert Garbe geconstrueerde stoomkolos.
Maar de in 1906 door de firma Schwartzkopff gebouwde eerste versie was niet meteen een succes. Pas toen in 1913 de firma Borsig de locomotief onder handen nam, werd het echt een topper. De laatste P8, omgenummerd naar Baureihe 38 deed dienst tot 1974.
De bouw van dit model gebeurt aan de hand van de originele fabriekstekeningen, voor zover deze voorhanden zijn. Daarbij vormen honderden foto’s een uitstekende aanvulling. Sommige maatvoeringen en onderdelen zijn aangepast om het model, schaal 1:11, na voltooiing op een 5” inch spoorbaan te kunnen laten rijden.
De bouwtijd tot dusver is tien jaar. De verwachting is dat de locomotief ergens tussen 2023 en 2026 helemaal klaar zal zijn.
Ad van Gog
Stoomgroep Zuid
Hoi Ad, het ziet er verschrikkelijk mooi uit
BeantwoordenVerwijderenSucces verder, Joop
Ontzeteend mooi Ad!
BeantwoordenVerwijderenPrachig werk Ad
BeantwoordenVerwijderenSchitterend Ad. Hoe heb je nu de reflectoren van de gaslampen gemaakt? Dieptrekken?
BeantwoordenVerwijderenMijn interesse ligt meer bij schepen maar dit vind ik een werkstuk om stil van te worden. Schitterend !
BeantwoordenVerwijderen