Toin van Daal


Bouwverslag GER Y14

Augustus 2020 is het besluit genomen om samen met Erik-Jan ieder een GER Y14 te gaan bouwen. Na wat zoekwerk heb ik besloten dat mijn loc nr 530 zal krijgen. Die is in dienst gegaan november 1887 vanuit Stratford en uit dienst gegaan 23-04-1951 net voordat ik geboren werd op 30-05-1951. Ik had niet aan zo'n mooi groot project durven beginnen als Erik-Jan mij niet gevraagd had er samen twee te gaan bouwen.


Ik kon alleen een foto vinden van nr 7527 ( voorheen nr 527 ), maar die zat in dezelfde serie als nr 530, dus dezelfde kenmerken. Al heeft deze zo te zien al een nieuwe schoorsteen.
Voor de Brexit nog vlug de gietstukken voor de wielen, manometers en injecteur uit Engeland laten komen. Eind oktober hadden we ook de laser gesneden frameplaten binnen. Ik kon aan het werk. Gelukkig levert Erik-jan de tekeningen aan in SolidWorks.
Als eerste de buffers gemaakt, want dat grapje had ik al eerder gedaan.  Vervolgens de bufferbalken, het eerste spannende stukje want de breedte van het frame moet nauwkeurig. Zeker de voorste bufferbalk, want daar zitten de cylinders vlak achter er tussenin en dat moet passen. Hoekstukjes op maat gemaakt , alle gaatjes CNC er in geboord. Mijn freesbank heb ik jaren geleden omgebouwd naar CNC met Planet CNC controller. Voor het CNCwerk klop ik Gcodes in en laat dan de machine het werk doen. Tot op heden werkt dat voldoende voor mij. De hoekstukjes zitten met klinknages aan de bufferbalken. Voor het eerst klinken is me meegevallen dat ging in een keer goed. Bij het boren van de gaatjes in de frameplaten maakte ik wel een foutje, maar gelukkig vrij eenvoudig te herstellen. De frames zitten mooi recht in elkaar.  Inmiddels is het january 2021 en begin ik aan de hornbloks.
Ook hier weer Gcodes intikken met gebruik van eerder geschreven subroutines. Ik word er steeds handiger in. De hornbloks zijn gemaakt uit restmateriaal 22 rond. Wel wat meer werk maar precies op maat was dit toch niet te koop.


Bij een bezoek aan Erik-Jan zie ik teveel mooie boeken. Daar wil ik er ook een paar van hebben. Ze zijn niet meer nieuw te koop, dus zoeken op Ebay. Het loont om even goed rond te kijken want de prijzen verschillen wel heel veel. Dankzij Brexit willen niet alle handelaren ze buiten de UK versturen. Gelukkig hebben we nog vrienden in de UK die ze dan wel willen doorsturen.
Inmiddels zitten alle hornbloks op de frames.

4 opmerkingen:

  1. Toin,Ik heb nog een paar ontbrekende schroefjes voor jou project uit mijn jampot voorraadschroefjes.
    Succes met jouw mooie hobby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi begin van een mooie lok. Succes Toin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig Toin. Gaat helemaal goed komen. Groetjes Ad

    BeantwoordenVerwijderen