Jan Walpot


Eind 2019 werd mij gevraagd of ik de machine wilde bouwen voor een maquette van het Wisboom gemaal te Kinderdijk. Het gemaal was van 1868 tot 1924 een stoomgemaal met schepraderen en is daarna omgebouwd naar elektrisch met centrifugaalpompen. Het gemaal is onderdeel van Stichting Werelderfgoed Kinderdijk.

De ontwerptekening van de machine uit 1868 had alleen een boven en zijaanzicht. Op een tekening uit 1869, waarschijnlijk zoals het is gebouwd, stonden nog 3 doorsnedes. Op details waren er verschillen b.v. de plaats van de voedingspomp en aantal bouten in de vliegwielen. Wat uit het zicht zit hoefde ik niet te maken. Ik vond het echter een leuke uitdaging de machine werkend te maken. Aanvankelijk dacht ik, door eerdere ervaringen, een jaar of 3 nodig te hebben. Corona heeft mijn modelbouwseizoen behoorlijk verlengd en de machine is op schilderen na gereed.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten