Bert Coppens


3,5" Baldwin 4-8-4

Deze loc in 3.5” is een model van een Baldwin 4-8-4 locomotief. Het is naar voorbeeld van een Amerikaans model en het ontwerp is van Martin Evans. Omdat Amerikaanse stoomlocomotieven van dit type enorm groot zijn oogt deze als een 5” model. De slag en boring zijn 1”x2”. In de film ‘The Polar Express’ speelt deze loc een grote rol. Omdat het model uiteindelijk te groot en zwaar gaat worden, ga ik dit project niet afmaken.





Spoor 1 freelance locomotief

Op basis van de cilinders van homemade Dacre wil ik iets met grotere wielen bouwen. Vanwege een grotere kruklengte heb ik de cilinders verlengd naar 26 mm. De frameplaten van alu en wielen van pvc zijn er alleen maar even voor de maatvoering van het model zoals ik in gedachte heb. Het wordt dus een freelance model.



Stationaire stoommachine "Elegance"

Dit is een model van stoommachine Élegance. Totale hoogte is 28 cm. Het is gebouwd van staal en messing. Het staal is niet gelakt maar gestraal. De tekeningen heb ik van onze stoomgroep geleend. Het model is niet al te ingewikkeld en oogt goed, loopt soepel op weinig luchtdruk. Ernaast nog net een beetje zichtbaar hetzelfde model in aanbouw op schaal 1:1,5









2 opmerkingen:

  1. Jammer van alle energie die je in de Baldwin gestoken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie Jan. Het bouwen ervan is voor mij eerder het doel dan er straks mee kunnen rijden. Als straks op lucht zijn wielen rondgaan is het voor mij eigenlijk al wel voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen